Influencer Zoekmachine
Influencer Zoekmachine

Rob Hoekx – 8 tips voor bedrijven

Mijn naam is Rob Hoekx, oud creator op YouTube en nu werkzaam bij één van de grootste Social agencies van Nederland genaamd Scooperz! Binnen Scooperz managen wij een groot aantal talenten en kennen de markt als geen ander. Ik weet als geen ander hoe belangrijk de match tussen creator en brand moet zijn. Hier een aantal tips:

1. Probeer barter deals te vermijden, Influencers hebben vaak weinig aan een barter deal. Hierdoor zul je vaak een nee krijgen bij een samenwerking. Dit verschilt natuurlijk per product of dienst, maar in het algemeen lopen deze vaak niet lekker en is er veel getouwtrek in de samenwerking.

2. Als een influencer jouw brand benaderd is dit een goed teken! Hij of zij vind het cool wat je doet en wilt graag onderdeel worden van jouw brand. Vaak is een influencer dan bereid om een samenwerking aan te gaan voor een lagere vergoeding. Bekijk natuurlijk wel eerst goed of zijn of haar socials goed bij het kanaal passen.

3. Voordat je samenwerkt met een influencer is het natuurlijk belangrijk dat de influencer 100% past bij het merk. Wilt de influencer niet samenwerken, accepteer dan de nee. Dit bespaart jouw tijd, een concept er door heen duwen is niet goed voor de creativiteit.

4. Laat het creative deel over aan de creator/influencer hij of zij weet vaak beter wat werkt op zijn of haar kanaal.

5. Niet tevreden met de content of had je de content graag anders gezien? Onthoud goed voor welke doelgroep de creator de content maakt. Jij als marketeer hoeft de content niet leuk te vinden, de doelgroep wel.

6. Probeer een partnership aan te gaan wanneer een samenwerking aan beide kanten goed verloopt. Zo geef jij de influencer zekerheid en zul je meer voor weinig ontvangen. Goed voorbeeld is hoe Gymshark dit met zijn atleten doet!

7. Maak duidelijke afspraken wat er met de content gebeurd. Je kan niet zomaar content van de influencer gebruiken om te adverteren. Dit zet de relatie op spanning en doet schade aan reputatie. Bij adverteren hoort een buy out. Overleg dit goed met elkaar!

8. Vergeet niet om plezier te maken, hierdoor komen de beste ideeën! Veel succes!

Reacties

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.