Influencer Zoekmachine
Influencer Zoekmachine

Naomi – Nieuwe online regels waar jij je aan moet houden (reclame code commissie)

Influencers met meer dan 500.000 volgers vallen voortaan onder toezicht van het Commissariaat voor de Media. Zij krijgen te maken met extra reclameregels in de Mediawet. Bij de ingang van de nieuwe Mediawet op 1 november 2020 was al duidelijk dat er aanvullende regels zouden volgen voor ‘grote’ influencers. Inmiddels is bekend dat het Commissariaat voor de Media hiermee influencers met meer dan 500.000 volgers bedoelt, die minimaal 24 video’s per jaar publiceren op YouTube, TikTok of Instagram, een KvK-inschrijving hebben en verdienen aan hun video’s. Zij krijgen vanaf nu te maken met dezelfde reclameregels als op televisie en moeten zich inschrijven bij het Commissariaat.

Volgens de Reclamecode Social Media en Influencer Marketing waren influencers – met meer én minder dan 500.000 volgers – al verplicht transparant te zijn over betaalde samenwerkingen. De Mediawet maakt nu aanvullend onderscheid tussen reclame, sponsoring en productplaatsing met bijbehorende verschillende vermeldingen. Voor sponsoring en productplaatsing geldt daarnaast dat een product geen overmatige aandacht meer mag krijgen in een video. Ook is productplaatsing in kinderprogramma’s niet meer toegestaan. Het gebruik van de hashtags #partner of #collab verdwijnt helemaal. Bij overtreding van deze regels kunnen influencers met meer dan 500.000 volgers een boete krijgen. Vanaf 1 juli 2022 treden de regels van het Commissariaat in werking. Vanaf dat moment kunnen zij gaan handhaven.  

Door de grote hoeveelheid verschillende regels is het voor adverteerders, influencers en hun vertegenwoordigers lastig om te bepalen welke regels er precies gelden in specifieke situaties. Daarom heeft DDMA, de branchevereniging die alle partijen in de industrie vertegenwoordigt, 
influencerregels.com in het leven geroepen. Op deze voorlichtingswebsite worden de regels over transparantie en reclame per kanaal in simpele taal uitgelegd.

Wij zijn als DDMA blij dat er eindelijk duidelijkheid is over de impact van de Mediawet op betaalde samenwerkingen. We zien de regels als een volgende stap in de professionalisering van de sector.

Reacties

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.