De dag van Cupido komt er weer aan: wie schenk jij liefde? Ga je met een bedrijf of influencer aan de slag? Of juist niet? Ik deel graag mijn tips!
Valentijnsdag als bedrijf
Ga eerst bij jezelf na: past het concept Valentijnsdag bij ons bedrijf? Past het bij onze (ideale) klant? Hebben we producten en diensten die er bij passen?
Twijfel je over deze antwoorden of is het een duidelijke nee, doe dan ook geen actie rondom deze dag. Er zullen nog genoeg dagen op de contentkalender voorbij komen die wel (beter) bij jouw onderneming passen.
Overtuigt dat je ‘iets’ met de dag van de liefde wilt? Blijf dan zo dicht bij jouw bedrijf als kan.
- Wees geen prijsstunter als je geen prijsvechter bent.
Wanneer je met een normale actie geen dalende actieprijs is zet, is mijn advies om dat ook niet te doen met een bijzondere dag. Uiteraard kun je wel iets toevoegen. Dus in de trant van: koop je op Valentijnsdag X, dan krijg je daar van ons A bij of bij aanschaf van X krijg je alleen die dag een upgrade naar Y.
- Zet geen nieuwe producten in de markt.
Een dag als Valentijnsdag wordt door veel bedrijven ingezet om iets te communiceren naar hun doelgroep. Je kunt er op deze dag bijna zeker van zijn dat je wordt overschaduwd door een ander bedrijf. Dat is helemaal niet erg, alleen zou daarom mijn advies om voor nieuwe producten een speciale datum te kiezen. Eentje die je zelf inricht en ook precies kunt communiceren over jouw nieuwe product zonder andere afleidingen.
- Kies de persoon die niet alleen voor nu, maar ook later bij je past.
Ga je met een influencer in zee? Leuk, doen! Zorg er voor dat deze persoon past in de actie rondom Valentijnsdag én mee kan naar andere dagen en activiteiten. Want een gezicht dat vaker voorbij komt, straalt vertrouwen en herkenbaarheid uit.
Als influencer aan de slag
Je krijgt een opdracht voor een uiting rondom Valentijnsdag. De grootste tip die ik voor je heb, is om te kijken of dit past bij jou. Bij je wilt zijn en wat je wilt uitstralen. Draag je normaal gesproken geen sieraden? Doe dit dan nu ook niet. Geen fanatieke sporter? Haal dan ook nu niet alles uit de kast. Blijf doen wat je altijd al doet en pas daar de content van een bedrijf in. Niet andersom, want als je het bedrijf er in wilt laten passen en eigenlijk lukt dat net niet; daar prikken volgers echt door heen.
Wat kun je dan wel doen? Promoot een eigen actie of deel jouw eigen kennis. Zo geef ik een schrijfworkshop om (liefdevolle) gevoelens op papier te zetten. Als auteur past dat bij mij. Als een persoon die open deelt over struggles, past dat bij mij. En als marketeer weet dat een deel van mijn volgers er echt mee geholpen zijn.
Weet jij al wat jij de 14de van februari gaat doen? Ik zie het graag voorbij komen!
Veel succes en liefs,
Lilian Finn
Reacties