Het maakt niet uit hoe lang we terug gaan in de uitgebreide mediageschiedenis van onze samenleving, er is altijd sprake van één stabiel terugkerende factor: het maken van reclame door middel van opinieleiders. Het aanschaffen van een product of dienst brengt risico’s met zich mee en die risico’s houdt men het liefst zo klein mogelijk. Het moment dat een persoon, die jouw beoogde doelgroep vertrouwt, reclame maakt voor het product of dienst is het waarschijnlijker dat ze overgaan tot conversie.
Vroeger was er slechts keuze uit een handje vol opinieleiders binnen een bepaalde doelgroep, tegenwoordig is de keuze reuze. Waar er voorheen uitsluitend reclame gemaakt kon worden via de radio, televisie en/of billboards langs de kant van de weg, kan dat nu ook op Instagram, YouTube, TikTok, Twitch en ga zo maar door. Maar waar waarom zou je al die moeite doen? Omdat je door middel van influencer marketing veel specifieker op jouw beoogde doelgroep kunt targetten.
Waar vroeger iedereen van jong tot oud langs jouw billboards reed, bepaal je nu op voorhand bij wie jouw marketingactiviteiten te zien zijn. Dit doe je door een samenwerking aan te gaan met influencers binnen de branche waarin jij werkzaam bent. Toch zitten hier wat haken en ogen aan. Doordat er in de huidige tijd zo veel influencers (opinieleiders) zijn, is het moeilijk om de juiste te vinden..
Kim de Bruin – Influencer manager bij We Are Era & initiator Female Era
Reacties